מקורות והגות
Heading 6
תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין ק"ד
אין גוזרים גזרה שאין הציבור יכול לעמוד בה
מתוך ספר האגדה / ביאליק ורבניצקי
שנו רבותינו: כשחרב הבית בשניה רבו פרושים בישראל, שלא לאכול בשר ושלא לשתות יין. נטפל להם ר' יהושע, אמר להם:
בני, מפני מה אין אתם אוכלים בשר ואין אתם שותים יין?
אמרו לו: נאכל בשר שממנו מקריבין על גבי המזבח ועכשיו בטל?
ונשתה יין שממנו מנסכים על גבי המזבח ועכשיו בטל?
אמר להם: אם כן, לחם לא נאכל, שכבר בטלו מנחות. אפשר בפירות...
פירות לא נאכל, שכבר בטלו ביכורים. אפשר בפירות אחרים...
מים לא נשתה, שכבר בטל ניסוך המים.
שתקו.
אמר להם: בני, בואו ואומר לכם: שלא להתאבל כל-עיקר אי- אפשר, שכבר נגזרה גזרה; ולהתאבל יותר מדי אי-אפשר. שאין גוזרין גזרה על הציבור אלא אם כן רוב הציבור יכולים לעמוד בה, אלא כך אמרו חכמים:
סד אדם את-ביתו בסיד ומשייר בו דבר מועט; עושה אדם כל צרכי סעודה ומשייר בה דבר מועט; ועושה אשה כל תכשיטיה ומשיירת דבר מועט, שנאמר: "אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני תדבק לשוני לחיכי וגו'.
וכל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחה, שנאמר: "שימחו את ירושלים... שישו איתה משוש כל המתאבלים עליה".
אין גוזרים גזרה שאין הציבור יכול לעמוד בה |
בהלך–רוח של ט' באב |
בכיה של חינם ובכיה לדורות |
הזורעים בדמעה ברינה יקצורו |
העוצמה של התקווה המשיחית |
הרהור על מסיבה בערב תשעה באב בקיבוץ |
חורבן הבית בספר מלכים ב |
חורבן הבית השני |
חורבן ותלישות |
כותל האביונים |
כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה |
לא אוכל שכוח את יום החורבן |
מדוע התנועה החלוצית זנחה את תשעה באב? |
מי יתן ראשי מים |
מנהגי "זכר לחורבן" – שבירת הכוס ותיקון חצות |
מקורות לא אכזב |
נבואת הנחמה |
על הזיכרון ההיסטורי כמכונן אדם ועם |
על חשיבות תשעה באב |
על מה חרבה הארץ? |
על מקום הדת בקיבוץ |
על סכנת הלאומנות הקיצונית פעם וכיום |
רצון מוזר: לצום בט' באב |
תשעה באב |
תשעה באב - חשבון נפש לעם ישראל |
תשעה באב עם הפנים קדימה – אל הבית השלישי והאחרון |